Recovery Manager
Full av förväntan startar man (dock inte jag) upp sin nyinköpta HP-laptop och möts av detta:

HP välkomnar sina nya användare med att de ska bränna ut 18 (arton!!!) CD-skivor. I stället för att skicka med en Windows Vista-DVD ska man alltså själv traggla sig igenom att bränna ut ett och ett halvt dussin CD-skivor. Mmm, det har man ju i bakfickan. Och det handlar alltså inte om en backup av sin egen data - nä, det handlar om att bränna ut något som HP lätt hade kunnat skicka med. Way to go!

HP välkomnar sina nya användare med att de ska bränna ut 18 (arton!!!) CD-skivor. I stället för att skicka med en Windows Vista-DVD ska man alltså själv traggla sig igenom att bränna ut ett och ett halvt dussin CD-skivor. Mmm, det har man ju i bakfickan. Och det handlar alltså inte om en backup av sin egen data - nä, det handlar om att bränna ut något som HP lätt hade kunnat skicka med. Way to go!
Smittförande riskavfalls-toa
Dagens bild är hämtad från infektionskliniken i Lund. Närmare bestämt från en toalett där. Den skrikgula smittförande riskavfallsspannen utgör en varm och lugnande färgklick i den annars kalt inredda toaletten. Man blir så glad när någon i den offentliga vården lägger lite möda på det estetiska.

Smittförande riskavfall. Finns det nåt ställe där en riskavfallsspann på en toalett smälter in bättre än på en infektionsklinik?

Smittförande riskavfall. Finns det nåt ställe där en riskavfallsspann på en toalett smälter in bättre än på en infektionsklinik?
Föd din baby hos oss!
För en tid sedan stod jag i en busskur på Gamla Torg i Hörby (don't ask) och väntade, inte helt förvånande, på bussen. Lite förstrött lät jag blicken vandra över reklamaffischerna och såg då detta anslag upptejpat på ena glasrutan:

Föd din baby hos oss! Bara att beställa tid och komma dit och föda igång. Det tillförsiktsingivande tillägget "We love babys" omvänder säkert den mest osäkre till att direkt kasta sig på telefonen och ringa. Kolla även in den andra, tyvärr sönderrivna, annonsen med texten "söker du en brud?".
Visst rycker det i fingrarna nu? Ring! Och när du har ringt, posta en kommentar här och berätta.

Föd din baby hos oss! Bara att beställa tid och komma dit och föda igång. Det tillförsiktsingivande tillägget "We love babys" omvänder säkert den mest osäkre till att direkt kasta sig på telefonen och ringa. Kolla även in den andra, tyvärr sönderrivna, annonsen med texten "söker du en brud?".
Visst rycker det i fingrarna nu? Ring! Och när du har ringt, posta en kommentar här och berätta.
Belysningen är tänd
Här är det snabba kast från vetenskap och filosofi till vardagsnära klumpigheter. Dagens bild är hämtad från ett motionsspår i Växjö. Hur tänkte man här egentligen?

Belysningen är tänd när den inte behövs. Vi har alltså elljusspåret tänt när det normalt är ljust och släckt när det är mörkt. For your convenience!

Belysningen är tänd när den inte behövs. Vi har alltså elljusspåret tänt när det normalt är ljust och släckt när det är mörkt. For your convenience!
Science is interesting...
Det finns många sätt att se på verkligheten. I mina ögon är vetenskap det enda vettiga förhållningssättet.
En del framhåller gärna och ofta att vetenskap inte har svaren på alla frågor. Då frågar jag mig, kära upplysta medmänniskor, vad är alternativet? Att läsa tusentals år gamla böcker skrivna av helt okända författare? Eller att lyssna på folk som säger sig ha erhållit personliga uppenbarelser på sin kammare? Eller vända sig till stjärnor, råttinälvor och kaffesumpar - saker som alla saknar minsta gnutta av kausalsamband med aktuella händelser?
Jag tänker inte göra detta till något långdraget, ingående resonemang kring religion och vetenskap utan nöja mig med att presentera New Scientists catchiga filosofi, citerad här av Richard Dawkins i slutet av klippet (vid c:a 01:57 och framåt för er som är otåliga).
Richard Dawkins citerar en f.d. redaktör på New Scientist.
En del framhåller gärna och ofta att vetenskap inte har svaren på alla frågor. Då frågar jag mig, kära upplysta medmänniskor, vad är alternativet? Att läsa tusentals år gamla böcker skrivna av helt okända författare? Eller att lyssna på folk som säger sig ha erhållit personliga uppenbarelser på sin kammare? Eller vända sig till stjärnor, råttinälvor och kaffesumpar - saker som alla saknar minsta gnutta av kausalsamband med aktuella händelser?
Jag tänker inte göra detta till något långdraget, ingående resonemang kring religion och vetenskap utan nöja mig med att presentera New Scientists catchiga filosofi, citerad här av Richard Dawkins i slutet av klippet (vid c:a 01:57 och framåt för er som är otåliga).
Richard Dawkins citerar en f.d. redaktör på New Scientist.
Saffransbulle
Den här bilden är några månader gammal nu - från nånstans kring Lucia 2008. Ica skyltar med "saffransbulle". Jag tänker att de två delarna av ordet båda har nån koppling till verkligheten - något i stil med saffran + bulle = saffransbulle. Så tänker inte bagaren Södervidinge lösviktsbröd. Nä, de tänker mer vilken-bulle-som-helst = saffransbulle.

Saffransbulle utan saffran. Alltså, Södervidinge lösviktsbröd, ni är duktiga på att nämna att en annan ingrediens, som man skulle förvänta sig hitta i saffransbullar, saknas - nämligen mjölk ("Mjölkfritt" anges tydligt). Varför inte ta den tanken ett steg längre och räkna upp fler förväntade ingredienser som bullarna också är fria från? Förslagsvis saffran då.

Saffransbulle utan saffran. Alltså, Södervidinge lösviktsbröd, ni är duktiga på att nämna att en annan ingrediens, som man skulle förvänta sig hitta i saffransbullar, saknas - nämligen mjölk ("Mjölkfritt" anges tydligt). Varför inte ta den tanken ett steg längre och räkna upp fler förväntade ingredienser som bullarna också är fria från? Förslagsvis saffran då.
Kasta din burka!
Jag kan bara inte låta bli att lägga upp denna bild som jag tog på ett kebabhak i Malmö. Till höger om kassan finns denna festliga uppmaning:

"Burkor och flaskor." Här kan man alltså snabbt och smidigt kasta både sin burka och sin läskeblaskflaska.
Okej, jag har pinsamt lätt för att skratta åt felstavningar och dåliga ordvitsar.

"Burkor och flaskor." Här kan man alltså snabbt och smidigt kasta både sin burka och sin läskeblaskflaska.
Okej, jag har pinsamt lätt för att skratta åt felstavningar och dåliga ordvitsar.
Hej då allergiker!
Nästa bild från verkligheten är hämtad från godishyllan. Karamellkungen har valt ett väldigt glatt och klatschigt sätt att meddela sig till allergiker:
- Hej allergier! "Trevligt, nån har alltså tänk på mig", tänker man som stackars allergiker. Men strax därefter förbyts det glada, välkomnandet "hej":et till ett "hej då".

"Hej då allergiker!" borde rubriken ha varit.
- Hej allergier! "Trevligt, nån har alltså tänk på mig", tänker man som stackars allergiker. Men strax därefter förbyts det glada, välkomnandet "hej":et till ett "hej då".

"Hej då allergiker!" borde rubriken ha varit.
Extreme Sheep LED Art
Funderat på att skaffa ny TV? Kanske nåt mer naturligt?
Kosmisk marknadsföring
Jag har väl sådär fem unika läsare om dagen, baserat på ett felkalkylerat medelvärde avrundat uppåt, så någon form av marknadsföring är jag i klart behov av. Som en skänk från ovan hittar jag då följande:

Helena Montelius bok "Attrahera flera kunder och klienter" (på lättillgängligt kassettband) - låter lovande so far. Och bättre blir det när man läser beskrivningen: "Lär dig kosmisk marknadsföring genom den här meditationen och öka din framgång! Kontakta dina blivande klienter på de inre planen. Sänd ut din energi och förmedla telepatiskt hur du vill assistera dem med din produkt eller service."
Det är alltså marknadsföring genom meditation. Bara att sitta hemma i soffan och sända ut energi! Synd att Helena ska envisas med att ge ut sina idéer på kassettband - varför inte bara broadcasta ut informationen direkt till våra inre plan?
Missa inte att slå till på Helenas "Distanshealing med regnbågsljus" - också på kassettband!
Nu ska jag lägga mig i sängen och marknadsföra järnet!

Helena Montelius bok "Attrahera flera kunder och klienter" (på lättillgängligt kassettband) - låter lovande so far. Och bättre blir det när man läser beskrivningen: "Lär dig kosmisk marknadsföring genom den här meditationen och öka din framgång! Kontakta dina blivande klienter på de inre planen. Sänd ut din energi och förmedla telepatiskt hur du vill assistera dem med din produkt eller service."
Det är alltså marknadsföring genom meditation. Bara att sitta hemma i soffan och sända ut energi! Synd att Helena ska envisas med att ge ut sina idéer på kassettband - varför inte bara broadcasta ut informationen direkt till våra inre plan?
Missa inte att slå till på Helenas "Distanshealing med regnbågsljus" - också på kassettband!
Nu ska jag lägga mig i sängen och marknadsföra järnet!